Det gis heldigvis stadig ut cd-plater med klassisk musikk i Norge, og for den som er glad i god musikk kan man faktisk boltre seg i spennende og nye opplevelser. Flott også at unge norske klassiske musikere kaster seg over musikalsk materiale og fester det til platespor, og flott at de gis sjansen. En av de siste er musikk av Niccolo Paganini og Francois de Fossa, presentert av lovende musikere i gruppen «A Corda». Fiolinist Birgitte Stærnes og gitarist Martin Haug er nå på markedet med sin tredje plate, og meg på laget har de nå også cellisten Øystein Birkeland som nylig overbeviste under Musikkens Venners konsert på Larvik museum sammen med pianist Vebjørn Anvik. Tre unge, men likevel meritterte og vel etablerte musikere. På platen «Terzetto» presenterer de lettfattelig og publikumsvennlig musikk av en av kammermusikkens meste briljerende komponister, Niccolo Paganini, og en liten, men spennende komposisjon av mindre kjente Francois de Fossa. Og det er musikk til å bli glad de tre unge musikerne presenterer. Verkene spilles med intens friskhet og eleganse, og tolkningene er preget av skolering og ungdommelig formidlingsiver. Teknisk og virtuost spill preger platen, men altså i første rekke en publikumsvennlig tolkningsstil som skaper humør og glede. Romantisk musikk er det som presenteres her. «Terzetto» er en plate med enkel men vakker musikk. Noe mangler den kanskje i musikalsk dybde, men så legger heller ikke musikken på platen i noe særlig grad grunnlaget for det. Ønsker du en klassisk plate med enkel, vakker og ikke minst hørbar klassisk musikk, er denne å anbefale. Glimrende samspill, og lovende for tre dyktige norske musikere